Top
Van passie voor edelstenen tot webshop: het ontstaan van een webshop
Mijn interesse ligt al jaren bij edelstenen en mineralen. Edelstenen met felle of juist natuurlijke kleuren, zo mooi dat je bijna niet gelooft dat ze zijn ontstaan in de natuur. De beschrijvingen spreken me enorm aan, net zoals de namen van al die mooie stenen: agaat, lapis lazuli, aquamarijn, tijgeroog, etc.



Nieuwsgierig hoe mijn webshop is ontstaan?

Binnen een paar jaar heeft mijn enthousiasme voor edelstenen zich gemanifesteerd in een webshop. Allereerst heb ik veel edelstenen gekocht: als knuffelsteen, mooie bollen en ruwe stenen om in de vensterbank te leggen. Maar ook edelstenen als kralen, in strengen, omdat je daarvan sieraden kunt maken die je vervolgens bij je kan dragen. Dus kocht ik alle edelstenenkralen die ik mooi vond, die me raakten, met mooie kleuren, fascinerende namen en veelbelovende werking.

En mijn creativiteit kwam naar boven. Ik ging er kettingen en armbanden van maken, ik leerde allerlei technieken en slotjes maken. Op hun verjaardag kregen mijn vriendinnen een ketting in een kleur die ze goed stond, of van een steen die hielp tegen een van hun kwaaltjes. Ik plaatste foto’s van mijn creaties op Facebook en kreeg enthousiaste reacties.

Vervolgens kwam mijn zakelijk instinct naar boven en ik berekende de prijs, maakte foto’s en plaatste die in de webshop, met een uitnodigende beschrijving. De webshop noemde ik BeBalancedBeads, want de juiste edelstenen brengen je beter in balans.

Hoe het nu gaat?

De webshop werd eerst alleen bezocht door vrienden en bekenden maar inmiddels komen er bestellingen uit heel het land. Dat is gelukt door marketingactiviteiten: foto’s en acties op social media, samenwerkingen met partners en ook door workshops te geven en op marktjes en festivals te staan. Het is een continu proces: blijven kijken waar behoefte aan is, inspelen op trends, gevarieerde content en blogs blijven schrijven, informatie over de werking van de edelstenen op een andere manier presenteren (per chakra bijvoorbeeld), en toegankelijke taal gebruiken voor een breder publiek.

Er verandert regelmatig iets in de wetgeving rondom webwinkels. Om op de hoogte te blijven van de wijzigingen heb ik een attendering aangemaakt bij ZEPservice: zodra er nieuws verschijnt op het trefwoord webshop, ontvang ik automatisch een link naar het artikel in mijn inbox.